Time mangementTime mangement

Time management is optimaal gebruik maken van je tijd.

Prioriteiten stellen
Prioriteiten stel je, door te bepalen welke taken belangrijk zijn en welke taken urgent zijn:

 

Belangrijk 

Niet belangrijk 

Urgent 

Hoogste prioriteit, meteen uitvoeren. 

Plan dit in aan het einde van de dag als de zaken met hoogste prioriteit af zijn.

Niet urgent 

Tijd inplannen. Niet te lang uitstellen. 

Dit heeft geen prioriteit en kun je uitstellen tot een rustig moment. 



Realistisch plannen
Vervolgens kun je de taken met de hoogste prioriteit gaan plannen. Verschillende studietaken vragen verschillende tijdsinvesteringen. Je kunt alleen een goede planning maken als je weet hoeveel tijd een activiteit kost. Als je vaak tijd te kort komt, dan is het verstandig eens een week lang bij te houden hoeveel tijd je aan al je dagelijkse dingen kwijt bent. Je kunt hiervoor gebruik maken van Tijdschrijf & planningformulieren.


Maak een planning
Heb je eenmaal een idee hoeveel tijd verschillende taken je kosten, dan kun je een effectief werkplan opstellen


Uitstel aanpakken
Een planning werkt alleen als je jezelf voldoende stuurt. Doe wat je je voorneemt en stuur bij wanneer dingen meer tijd kosten dan gepland. Ben je een uitsteller?

Workshop
Meer advies nodig? Geef je op voor de workshop Time Management
 
Studentenpsychologen – 03/02/2022